top of page

PERCEPTIE

Het klopt dus toch dat de tijd in Europa sneller gaat dan in Afrika! Of nee…natuurlijk is “tijd” overal hetzelfde. Het is alleen de perceptie dat ons op het verkeerde been zet.

In Afrika mocht ik het in “positieve” zin ervaren, geen klok, geen tijd én dus eindeloos “tijd” hebben…het was een heerlijk gevoel.

Ondanks dat ik probeer om het Afrikaans ritme krampachtig vast te houden, lukt het me niet met de “tijd”. Ik betrap me er zelf op dat ik meermaals per dag naar de klok kijk én dat ik daar mijn eetpauzes op afstem. Terwijl ik in Afrika ging eten als ik “trek” had, op het ritme van de natuur, mijn natuur.

En ik denk bij mezelf: There is no reality, it’s only perception!

Soms denken we dat we “bevoorrecht” zijn om hier geboren te worden…als we zien welke zorgen en middelen er allemaal ter beschikking zijn, in wat voor een luxe we leven…hoeveel overvloed er van alles is…we gooien weg en kopen weer nieuw….soms is dat een voorrecht maar lang niet altijd een voordeel! Groot verschil!

De week is me voorbij gerend, ik kon de snelheid niet volgen én ik besef dat, wanneer ik vaker naar Afrika ga, de 2 weken die erop volgen, telkens zo zullen voelen.

Cultuurverschillen enerzijds maar mede ook door de tegenovergestelde seizoenen.

Van putje winter naar hartje zomer is niet zo moeilijk voor mijn lichaam, andersom is een ander paar mouwen. De herfst en lente zullen minder “lastig” zijn omdat die meer op elkaar lijken qua temperatuur.

Dit is dus een nieuwe “hindernis” op mijn pad én volgende keer herken ik ze en voelt ze hopelijk minder hinderlijk aan. Voor nu heb ik me er maar bij neergelegd en wat afspraken verzet, niet fijn maar het is wat het is, hé!

Perceptie is een mooi woord….letterlijk betekent het de prikkelingen die je via verschillende zintuigen waarneemt : zien, horen, voelen, proeven en ruiken!

We zijn met HOMEST*RS bezig om een aantal “events” te organiseren waar we onze perceptie willen delen. Het eerste “event” zal zijn voor ondernemers. Ondernemers uit Limburg, want daar ligt het hart van HOMEST*RS.

Daarna volgen er nog een paar landelijke activiteiten want uiteraard kan HOMEST*RS niet bestaan zonder financiële middelen.

HOMEST*RS helpt daklozen met het transformeren van hun passie en talenten zodat ze in de nabije toekomst (met een datum als doel) een zelfredzaam leven kunnen leiden.

Dit gaat uiteraard niet zonder kosten. Maar deze kosten wegen niet op tegen de kosten van de maatschappij als we niks doen. De groep daklozen wordt nooit vanzelf minder…integendeel! Ze worden opgevangen, krijgen in het beste geval eten, een douche en een bed én daar stopt het in de meeste gevallen. Bovendien zitten de night-Shelters vol! Iedere dag worden er daklozen afgewezen wegens: geen plaats.

Is dit niet triest?

Het makkelijkst is misschien om nog een Shelter te openen of nog één en nog één….maar HOMEST*RS vind dat geen oplossing. Dit is een korte termijn visie.

Je helpt hen pas écht als je ze een hengel geeft i.p.v. een vis!

We willen dus zoveel mogelijk mensen betrokken krijgen bij wat we doen, dat is de missie achter deze events. En uiteraard is het steeds een win-win situatie dus als je erbij bent, haal je er zelf ook voordeel uit én je bent betrokken bij een sociaal project in Zuid-Afrika met een prachtig verhaal wat ook jij weer op jou beurt kunt delen.

Zodra er definitieve data zijn, zal ik ze posten. Als je tips of ideeën hebt of als je betrokken wil worden bij deze events, stuur me dan een berichtje.

Wie heeft het filmpje gezien op de FB-pagina van HOMEST*RS?

Dat was voor mij écht een oefening: “hoe stretch ik mezelf?”

En daar stopt het niet want opnemen was één maar het posten was nog een keer flink uit mijn “comfort-zone” komen…maar het is gebeurd!

Nu er in Kaapstad van alles aan t gebeuren is, met en door vrijwilligers, kan ik er alleen maar voor zorgen dat we het Zuiden ondersteunen met adviezen en tips én is het noodzaak om zoveel mogelijk aan marketing te doen voor HOMEST*RS.

Mag ik vragen, als je de blogs leest of je ze dan ook wil delen met je vrienden op FB?

Het zou natuurlijk nog beter zijn als jij zelf vraagt aan je vrienden of ze HOMEST*RS op Facebook willen liken.

Loesje zou zeggen: “waarom moeilijk doen als het samen kan!” hé

Snuif de volle “perceptie” deze week!

perception.jpg

Liefs,

Gemma


bottom of page