top of page

FREEDOM

Het is FREEDOM-day!

Een speciale maandag om te mogen “bloggen”!

Freedom’s day is ontstaan in 1994 en het was de dag waarop de eerste stemming plaatsvond na de apartheid in Zuid-Afrika.

Deze verkiezingen waren de eerste waarbij iedereen ouder dan 18 jaar, mocht gaan stemmen.

Tijdens eerdere verkiezingen, gedurende de Apartheid, hadden alleen blanken recht op het volledige stemrecht en hadden niet-blanken beperkte stemrechten.

“Vrijheid” is één van de belangrijkste waarden om je goed en gewaardeerd te voelen.

Kunnen doen wat je zelf wil, waar je zelf voor kiest, is het meest waardevolle wat er bestaat als persoon. Het bepaald ook voor een groot stuk je eigen identiteit…en daar draaide het destijds natuurlijk vooral om.

Ondertussen ben ik al een paar dagen aan het logeren bij Yo en haar familie en het voelt zo vertrouwd, bijna als familie. Het was een heerlijk weerzien met deze fantastische familie.

Zaterdag was “klets-dag” en ik vermoed dat Carlo met hoofdpijn is gaan slapen.

Tatatatataata-taattaaataatata….tatataataata…..de hele dag door!

Niet evident voor mannen om daar mee om te gaan, maar als ik hier verder over nadenk, ken ik eigenlijk alleen maar mannen die dat prima doen!

Zij begrijpen hun vrouwen en passen zich aan als kameleons!

Dank je wel aan al die mannen in mijn en mijn vriendinnen hun leven!

Later op de avond was er, uiteraard, een supergezellige “braai” en voor we het goed beseften werd er een nieuw platform voor HOMEST*RS geboren.

Ik ging met een hoofd vol maar heerlijk gevoel slapen.

Even alles laten zakken....

In tegenstelling tot de eerdere plannen, zijn we gisteren niet naar de kerk geweest.

We kregen bericht dat Pastor Dimitri en Pastor Walter afwezig zijn en dat de “service” werd gedaan door een vervangpastoor.

Omdat ik erg graag mijn “testimony” wil gaan afgeven, is het natuurlijk belangrijk dat zij erbij zijn.

Dat is voor volgende zondag!

In plaats daarvan zijn we op pad gegaan…op zoek naar leuke spulletjes die ik mee kan nemen naar Belgie. Iedere dag is er een openluchtmarkt op Green Market Square, waar alleen maar African Art verkocht wordt. Ik kon het me niet voorstellen maar het is dus écht iedere dag open….gewoon in de buitenlucht! Wat leuk om er rond te snuisteren….en de Afrikaanse sfeer te snuiven!

Tijd voor koffie en een broodje! Ik stelde voor om naar dezelfde locatie te gaan waar we met Fiona en Didier zijn geweest de laatste keer. Een beetje raar zonder Fiona maar het was oké.

Toen even later ook Didier aanschoof aan de tafel, gaf het me een heel intens gevoel om met Fiona haar meest dierbare vrienden om te tafel te zitten en over haar en haar vertrek te babbelen.

Fiona is gelukkig…diep gelukkig….ze is daar waar haar hart sneller voor klopt en we zullen zien hoe het verder gaat met haar. Het is geen makkelijke missie maar onze support heeft ze in ieder geval!

Er volgde weer een lange praatavond met thee, warme sokken en een dekentje...het is hier winter!

Vandaag staan er afspraken op de agenda. Yolanda heeft een aantal mensen voor me geregeld en ik ben erg benieuwd.

Het platform waar we zaterdag over gesproken hebben, begint steeds duidelijker te worden voor mij en ik ben benieuwd of en hoe deze mensen hierin een rol gaan spelen.

Ik heb mijn “gutfeeling” gevolgd en bewust geen afspraken gemaakt met SHILOH en het nachtcentrum. Eerst maar eens kijken en luisteren wat dit wordt, dacht ik en dat blijkt nu ongelooflijk goed uit te komen. Na dit weekend en alle afspraken kan ik de plaatjes in elkaar schuiven, hoop ik.

Het voelt nu ook zeker als “volgende” stap terwijl ik met het vertrek van Fiona wat onzeker werd. Opnieuw beginnen ging wel eens door mijn hoofd. Onterecht!

Het is weer maar eens de bevestiging dat de juiste dingen op tijd precies op tijd komen, super!

Morgen staan er ook 2 belangrijke dingen te gebeuren.

Eerst om 10.00 een afspraak met een krachtige dame, die doe ik ook samen met Yo en dan rij ik even naar huis om me voor te bereiden op de avond. Een avond met allemaal Nederlandse ondernemers in de Kaap….en dat net voor KONINGdag, Wow! Zal ik alvast iets orangje aan doen?

Ik weet het nog niet…dat is voor morgen!

Vandaag is nu en NU is "the moment"....

Vanuit het lieflijke Grotto Bay wens ik iedereen maar speciaal alle Zuid-Afrikanen een heerlijke FREEDOM’s DAY!

Leve je vrijdheid!

Liefs,

Gemma


bottom of page