top of page

HOMESTARS warmste week!

Einde jaar 2015 nadert…

De supermarkten puilen uit van luxe artikelen, dure champagnes, wijnen en een arsenaal aan chocolade, nee geen gewone repen maar van die overdreven duur in goud verpakte lichtgewicht bonbons, als je het plet, blijft er niks over én toch betalen we er graag de hoofdprijs voor!

Het is duidelijk dat onze verwachting hoog ligt als het om Kerstmis en Oud en Nieuw gaat…één keer per jaar mag dat, zeggen we dan.

Alsof we het héle jaar wat tekort komen, het voelt voor mij dubbel.

Ik beperk me dan ook tot een minimum aan al deze luxe artikelen, alhoewel ik het wél belangrijk vind om met familie en vrienden rond de tafel te zitten om samen te genieten van deze bijzondere momenten.

Uiteraard vieren ook heel véél Zuid-Afrikanen Kerstmis.

Kerstmis wordt meestal thuis, bij familie of vrienden gevierd, zo ook in Zuid-Afrika.

Voldoende eten is daar dan het meest belangrijk!

Nieuwjaar is een groot feest met veel braai’ s en veel alcohol.

In de stad bereikt het uitgaansleven zijn maximum en er wordt veel vuurwerk de lucht in geblazen! Net zoals overal!

Iedereen is blij met de komst van een nieuw jaar!

Een jaar vol nieuwe dromen, vol nieuwe hoop, een betere toekomst, een gezonde geest in een gezond lichaam én ga zo maar door!

Het geeft een zalig gevoel als ik even een flash back doe van mijn eigen jaar en met voldoening kan vaststellen dat het een topjaar was.

Ja, wat is een topjaar, hé? Voor iedereen wellicht anders.

De terugblik op afgelopen jaar geeft mij een zalig gevoel en ik besef dat ik in een flow zit waarvan ik weet dat deze gewoon doorgaat in 2016, ongeacht wat er gebeurd.

Dat is straf, hé! Héél straf en het geeft ook gelijk een machtig gevoel.

Het betekent dat er een ontzettend “rustpunt” in mijn leven is gekomen.

Eentje waarnaar ik duidelijk al jaren op zoek was en nu ik mijn purpose gevonden heb, wauw!

Afgelopen week heb ik een nog paar “kippenvel” momenten ervaren.

Voor de allereerste keer hebben we op de Kerstmarkt gestaan.

Niet alleen om typisch Afrikaanse spulletjes te verkopen, maar vooral ook om meer bekendheid te krijgen.

Van Katrien heb ik geleerd hoe belangrijk het is om aan personal branding te doen en dit kan ik uiteraard doortrekken voor HOMESTARS.

Zonder branding gebeurd er weinig.

Hoe meer mensen afweten van ons bestaan én wat we precies doen, hoe meer kans dat mensen zich betrokken gaan voelen vanuit een oprecht gevoel én ons willen helpen om zoveel mogelijk mensen te begeleiden naar een beter bestaan met de focus op Zuid-Afrika.

Dat kan uiteraard op verschillende manieren: of financieel of door ondersteunende taken op nemen als vrijwilliger of door te helpen door middel van Co-Creatie.

Dat laatste hebben we toegepast op de Kerstmarkt in Zichem en dat voelt zo goed!

Co-creatie is iets wat mensen samensmelt, waar beide partijen beter van worden én samen zijn we sterk!

Vanaf afgelopen vrijdag loopt de nationale actie : “Music for life”.

HOMESTARS staat als goed doel hiervoor op de lijst en tot aanstaande vrijdag kan iedereen nog meedoen met een actie om geld in te zamelen! Als ik hoor waar zovele mensen mee bezig zijn tijdens deze toch wel drukke week, welke acties er op touw gezet worden en welke inspanningen geleverd worden, krijg ik kippenvel. Het is hartverwarmend om te zien dat zovele Vlamingen zich inzetten voor zovele goede doelen! Alvast een dikke merci!

Een eerste groep van managers en sociale assistenten vanuit het nachtcentrum, hebben nu ook dezelfde training gevolgd als hun cliënten.

Het is belangrijk dat ze weten waar ze de daklozen naar toe sturen én wat het met hen doet.

Alle 3 de groepen, zijn laaiend enthousiast: de leiding, de cliënten én de trainers.

Dit geeft een supergoed gevoel voor 2016! Er zijn nog zoveel meer nachtcentra, nog zoveel meer daklozen die op zoek zijn naar hoop, vertrouwen en dat duwtje in de rug! Fantastisch!

Nog een enorm “kippenvel” moment is het moment dat ik de HOMESTARS-song op de website ga zetten, nu dus!

Het is vanaf vandaag voor iedereen te beluisteren.

Ga op de website naar de pagina SONG én lees het verhaal achter het lied.

Je kunt het daar beluisteren.

Binnenkort kun je het ook op I-tunes downloaden.

De opbrengst daarvan gaat integraal naar HOMESTARS Zuid-Afrika.

Het is een prachtig lied met een gevoelige snaar en opgenomen in een studio in Kaapstad.

Het lied is ingezongen door Rozanne Visagie , zij is singer/songwriter en heeft al veel mooie en gevoelige liedjes geschreven en uitgebracht.

Haar dochter Shanna is 18 én is met haar mooie stem, goed op weg om een succesvolle zangeres te worden.

We hebben dezelfde missie en samen met Marie, heeft Rozanne het Craft Center uit de grond gestampt.

Daar krijgen de mensen de mogelijkheid om hun passie en talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Onze gezamenlijke plannen zijn huge!

Zoveel spannende en uitdagende momenten….met maar één doel:

“ het helpen van zoveel mogelijk Zuid-Afrikaanse daklozen en minder bedeelden met het transformeren van hun passie en talenten en hen begeleiden naar een zelfredzaam bestaan!”

HOMESTARS v.z.w wenst iedereen, namens Noord & Zuid, héle fijne Kerstdagen!

Geniet van de rust, het samenzijn én van de HOMESTARS-song.

Het is een lied dat perfect past, onder of naast de Kerstboom!

Het is letterlijk en figuurlijk de warmste week en ook in alle opzichten, zowel in Noord als in Zuid!

Warme maan-dag groet,

Liefs,

Gemma


bottom of page