top of page

Wat is jouw stem waard?

Voor sommige is het hun enige inkomen, voor andere hun passie en voor nog anderen betekent hun stem niets.

Die niets is helaas niet waar....

Gelukkig zijn de meeste onder ons geboren met een stem.

Een stem om te laten horen wie je bent, om in te zetten en om je doelen te realiseren...

Het is zo belangrijk dat mensen je horen, want als je letterlijk niet gehoord wordt...kom je maar nauwelijks vooruit in het leven.

Helaas zijn er ook mensen zonder stem.

Zij zullen andere tools boven moeten halen om zichzelf in de kijker te zetten.

Vaak ontwikkelen zij andere talenten om dit te compenseren en vaak ook met succes!

Iets om van te leren.

Tot voor kort dacht ik altijd dat ik niet moest gaan “stemmen”, dat het toch geen zin heeft, die ene “stem” van mij.

Omdat ik nog steeds de Nederlandse nationaliteit heb, na precies 50 jaar in België te wonen, denk ik toch dat ik het tijd vind om te gaan “stemmen” bij de eerstvolgende gelegenheid.

Enkel zo hoef ik me niet meer kwaad te maken op wat er gebeurd in de politiek.

De wereldleiders verwachten van ons dat we onze “stem” uitbrengen én ook al is de mijne dan als een druppel op een hete plaat, ik besef dat ik mezelf moet laten gelden.

Wat de ander er ook mee doet!

De daklozen in Afrika leren mij dat iedereen zijn stem belangrijk is, ook al heb je niks, ook al woon je op de straat ook al heb je geen enkele euro of rand om koffie te kopen...toch kun je nog steeds met je stem andere mensen in beweging brengen.

Het gebeurd dagelijks in het straatbeeld van Kaapstad.

Hoe je het ook bekijkt, negatief of positief, het gebeurd in beide richtingen.

De “tone of voice” wordt vaak tegen ons gebruikt, als je dan al je stem gebruikt, is het ook nog eens belangrijk hoe je dat doet.

Niet iedereen gaat “zingend” door het leven maar een mens leert.

Zijn hele leven lang én iedereen, ook jij en ik!

Sommige daklozen zijn zo vernederd, zo klein in hun “zijn” dat hun stem nauwelijks hoorbaar is, ook als ze spreken, dan breekt mijn hart.

Wat is er toch gebeurd waardoor ze zelfs hun stem, zo’n belangrijke gave, niet meer willen gebruiken?

Als je ziet wat er gebeurd op het moment dat ze iets bereiken, bv.: als de training afgerond is en ze opnieuw open staan voor verlichting, energie en liefde, gaat mijn bloed stromen en krijg ik het warm vanbinnen.

Voor de facilitators is het een waar “genoegen” om hier getuigen van te zijn en het werkt zelfs door op hun welzijn.

Alles heeft te maken met wat je doet, hoe je je voelt, hoe gelukkig je écht bent en wat je wil bereiken....

Plots wordt je stem meer waard!

We komen op voor onze bedreigde dieren en soms voor mensen die geen stem hebben, hetgeen ik alleen maar toejuich.

Anderzijds verwachten we van mensen die een stem hebben dat ze voor zichzelf opkomen, toch zijn er helaas vele groepen mensen met stem die om welke reden dan ook, het niet voor zichzelf kunnen opnemen.

Let us be the voice for the voiceless and make their life bright and shiny too!

Give them your chance.

Een fijne Maan in opkomst!

Liefs,

Gemma


bottom of page