top of page

Distrik ses

“Distrik ses”

…zoals de Afrikanen het noemen is een gebied net uit de kern van Kaapstad.

Op Wikipedia kun je precies lezen wie er zoal gewoond heeft, wat er gebeurd is tijden en na de apartheid en wie er nu woont.

Het is nu een heel levendig en artistiek gebied, supergezellig en op zijn Afrikaans!

Afgelopen donderdag had ik mijn afspraak in het nachtcentrum “District 6”.

Na wat parkeer issues, besloot ik mijn “bakkie” achter te laten waar het niet toegelaten was.

Iets verder, onder de brug, was een filmopname aan de gang.

De bewaker van de zijstraat liet me weten graag op mijn “bakkie” passen.

Just “keep the faith and go on” dacht ik bij mezelf en vertrouwde hem mijn “bakkie” én 10 Rand toe, net iets meer dan een halve euro, genoeg om hem te laten verstaan dat hij zijn best moest doen en dat deed hij!

In de shelter popelde 10 cliënten om me te zien.

Ze wilden me spreken, aanraken en huggen, smile!

Na mijn korte introductie, vertelde ik over de toekomst plannen en hoe we graag verder werken aan een zelfredzaam bestaan.

De koffietijd brak aan en ik stond versteld van wat er op de bordjes gepresenteerd werd.

Een muffin, een stuk chocoladecake én voor iedereen een hele mango!

Wauw, de supermarkt had hen voorzien van heerlijk vers fruit die dag.

Na de 1/1 gesprekken zijn er in het totaal 3 daklozen die onmiddelijk een vervolgtraining krijgen.

Voor 2 van hen is er de mogelijkheid om zelf facilitator te worden voor HOMESTARS en op die manier trainingen te geven en een inkomen te genereren.

Voor een dame van 48 ga ik mijn uiterste best doen om haar over te plaatsen naar Malmsbury, zodat we voor haar een goede werkplek vinden in de papierfabriek.

Ze pinkte een traantje weg, een traantje van pure joy!

Alister is een jongeman en heeft een carrière achter de rug waar menige van dromen.

Toch belandde hij, naar eigen zeggen door met de foute vrienden om te gaan, in het nachtcentrum.

Hij heeft weliswaar nog familie maar er is geen band.

Door de training is zijn licht weer gaan schijnen en ziet hij opnieuw mogelijkheden voor een betere toekomst, dit verteld hij vol trots en blaakt van zelfvertrouwen.

Hij gaat fondsenwerven voor ons in Kaapstad en wordt ook facilitator voor HOMESTARS.

Er zijn nog meer bijzondere momenten geweest afgelopen week.

  • Marinda een dame op leeftijd, gaat zich vrijwillig inzetten voor ons. Ze heeft jarenlange ervaring in het opzetten en begeleiden van tours

  • Paul heeft ons geholpen met de aftiteling van de video ( thanks voor dit cadeautje)

  • Een heftige brand die woensdag en donderdag de bevolking in de ban hield. 6 helikopters en 55 brandweerwagens waren nodig om het vuur te stoppen. Er was dreigingsgevaar voor een grote elektriciteitscentrale hier vlakbij. De wind was heftig en wakkerde met gemak al het fijn bos aan. Kilometers zijn verwoest maar met dank aan al de brandweerlui die deze klus geklaard hebben, is erger vermeden.

  • Een kinebehandeling van mijn schouderblad. Ik wil net zoals de échte Afrikaners met open raam rijden om de heerlijke zeefrisse lucht te snuiven maar mijn Europese schouder en nek hebben nog wat aanpassingsproblemen, blijkbaar.

  • Vrijdag was er een heuse regenbui en de geur van regen op de warme ondergrond was gewoon zalig en speciaal om te zien!

  • Een zo goed als volle maandag op zaterdagnacht hield me wakker. Ik heb de maan zien zakken in de zee, indrukwekkend!

  • Eduard heeft een prachtig nieuw logo voor onze tours gemaakt…wauw, wauw!

  • ... nog veel meer van deze ongelooflijke dingen maar ach mijn blog wordt een boek als ik door blijf schrijven....

Het weekend was super en ik ben officieel verliefd op de Westkust!

Het werd een relaxed weekend met een paar ongelooflijke ontmoetingen.

Een nieuw puzzelstukje is gevonden in het grote geheel en later vertel ik er meer over.

De focus ligt nu eerst op de tours die we gaan organiseren.

Het worden Tours langs de Westkust met in de hoofdrol: de daklozen van de West kaap!

Er is nog veel werk aan de winkel en ik wil het gepland en voorbereid hebben voor ik weer vertrek.

Zoals steeds zal het goed komen…en ik ben gelukkig en dankbaar!

Vooral dankbaar voor alles en iedereen die mij en HOMESTARS helpt met het realiseren van deze steeds mooiere missie.

Dankbaar dat ik mag “zijn” én dat alles vlekkeloos en precies op tijd verloopt, bewijst voor mij nog maar eens dat het “ment-to-be” is.

Onze Lieve Heer wéét wat hij doet….en hij doet het goed!

liefs,

Gemma


bottom of page